lørdag 26. oktober 2013

Inle Lake

Torsdag 24. oktober
Vi har reist til Inle Lake. Vi dro med fly fra Yangon til Heho. Hyggelig med en god gammeldags flytur med håndskrevet papirbillett, boardingcall ved at en mann spaserte gjennom hallen med flightnummeret på et skilt, og så fikk vi velkomstdrink på flyet, en ATR72. Fra Heho tok vi en skranglete taxi til Nyaungshwe, den var faktisk i så bra stand at alle vindusheisene virket og jeg hørte ikke noe særlig støy fra hjullagrene.

Taxisjåføren hadde tilfeldigvis en venn som kunne hjelpe oss med både plass å bo og båttransport. Plassen vi ville bo på hadde vi selv plukket ut på forhånd, og fikk bekreftet at det var plass. Turistsesongen har ikke tatt seg opp helt ennå.

Båten vi tok ut hit var en smal longtailbåt. Motoren, en stor ensylindret dieselmaskin, bråkte som et middels helikopter.

Nå har vi installert oss på en resort som står på stylter ute i vannet uten annen kontakt med land enn med båt. Området her er fantastisk flott. I morgen skal vi farte rundt på sjøen med samme båt. Nå har mørket falt på og vi koser oss med en GT før middagen.

Fredag 25. oktober
Båttaxien hentet oss kl 0730 og vi tilbrakte 8-9 timer på sjøen. Fasinerende å kjøre gjennom hele landsbyer som står på påler ute i vannet. Morgenstell og klesvask gjøres fra trappetrinnet ved vannkanten. Noen gater er så smale at det bare så vidt går an å passere en annen båt og det er heller ikke enkelt å manøvrere disse lange båtene.

Første stopp var et mindre marked på fastlandet hvor folk fra nærliggende fjell kom for å selge sine grønnsaker og kjøpe fra dem ved sjøen. Hjemme hos en pottemaker fikk vi demonstrert hvordan en leirklump ble forvandlet til kopper og kar.

Te tilsalgs

Drøssevis med stupaer å se, og noen går vi inn i etter å ha tatt av oss på bena og Dianne har slengt rundt seg et langt «skjørt». Gull og blinkende lys rundt Buddafigurene er typisk.

Ellers har vi vært hos sølvsmed, smed, paraplymaker, veveri med eksklusive lotus- og silkeartikler, og alle plassene får vi demonstrasjon av arbeidet. Besøket ender alltid i butikken.

En plass var det noen damer fra stammen der de strekker halsen med bronsespiraler som de har rundt halsen, spiralene er tunge, men damene viste hvor lett det var å bøye seg og smilte som bare det. De hører egentlig til lengre nord i landet.

Her er flytende hagebruk med grønsaker og tomater og diverse som de steller fra sine små kanoer.
Myanmar har masse slanger, men så langt har vi bare sett en som svømte i vannet. Heldigvis. Ikke så mange kakerlakker heller.

Dette har vært en særdeles fotogen dag. Lørdag reiser vi via Nyaungshwe til Bagan med buss gjennom natten.